Par karjeras atbalstu
Karjeras izglītības un atbalsta loma ir būtiska ikvienā ar profesionālās izglītības iegūšanu saistītā procesā, palīdzot cilvēkiem attīstīt tādu prasmju kopumu, kas nepieciešams, lai izdarītu atbilstošas izvēles un veiksmīgi turpinātu pāreju uz nākamo izglītības līmeni un/vai secīgi uz darba tirgu.
Malnavas koledžā tiek īstenoti dažādi karjeras izglītības un atbalsta pasākumi, t.sk., karjeras attīstības atbalsta koordinēšana, vadīšana, pārraudzība:
- atbalsta pasākumi uzsākot jauno mācību gadu;
- karjeras dienu pasākumi vispārizglītojošajās izglītības iestādēs;
- karjeras atbalsta pasākumi „Tavas tālākizglītības iespējas”;
- koledžas absolventu karjeras attīstības bāze;
- izglītojamo vajadzību un mācīšanās problēmu apzināšana profesijas un karjeras attīstībā;
- izglītojamo personības izpēte (intereses, spējas, brīvā laika aktivitātes);
- konsultācijas vispārizglītojošo izglītības iestāžu skolēniem par profesionālās izglītības iegūšanas iespējām un nākamajām profesijām;
- informācijas dienas pasākumi;
- karjeras atbalsta pasākumi izglītojamajiem labas prakses apguvei;
- sadarbība ar valsts un pašvaldību iestādēm, darba devējiem un nevalstiskajām organizācijām;
- informācijas par karjeras atbalsta pasākumiem izplatīšana koledžas mājas lapā un plašsaziņas līdzekļos;
- konsultācijas koledžas izglītojamajiem, pedagogiem un vecākiem par karjeras atbalsta jautājumiem;
- līdzdalība augstskolu rīkotajos pasākumos par tālākizglītību.
Mērķtiecīgi īstenots karjeras attīstības atbalsts veicina sekojošu problēmjautājumu risināšanu profesionālās izglītības iestādēs:
- nepietiekama pirmā kursa audzēkņu informētība par profesiju saturu un daudzveidību, darba tirgus un atsevišķu profesiju nākotnes perspektīvām;
- pirmā kursa audzēkņu zināšanu trūkums par savu piemērotību izvēlētajai profesijai;
- nepietiekama audzēkņu izpratne par vispārizglītojošo un profesionālo mācību priekšmetu sasaisti un vispārizglītojošo priekšmetu nozīmi izvēlētajā profesijā;
- audzēkņu vēlmju un iespēju neatbilstība darba tirgum u.c.
Elastīgs karjeras attīstības atbalsts veicina izglītības sistēmas kvalitātes pilnveidi, sekmējot priekšlaicīgās mācību pamešanas gadījumu samazināšanos, rosinot talantīgus jauniešus iesaistīties zinātnē un tehnoloģiju attīstībā, motivējot izvēlēties darba tirgū pieprasītāko prasmju apguvi, veicinot izglītībā iegūto prasmju atbilstību darba tirgus pieprasījumam, tādējādi atvieglojot pāreju no izglītības vides uz darba tirgu.
Atbilstoši IZM vadlīnijām “Karjeras attīstības atbalsta pasākumu plāna paraugs vispārējās vidējās izglītības iestādēm” (2019), karjeras attīstības atbalsta mērķis īstenošanai Malnavas koledžā ir noteikts - veicināt un attīstīt indivīda karjeras vadības prasmes (vispārējās prasmes, uzņēmējspēja, vadības prasmes), kas:
- vairo indivīda nodarbināmības kapacitāti;
- palīdz indivīdam apzināti izvēlēties savas tālākās izglītības un karjeras virzienu;
- palīdz indivīdam iepazīt darba pasauli;
- atvieglo indivīda pāreju no izglītības vides uz darba tirgu un pārvietošanos darba tirgū;
- sekmē indivīda nodarbinātību.
Pilnvērtīgs un sistemātisks karjeras attīstības atbalsts izglītības iestādē ceļ kopējo izglītības kvalitāti. Secīgi tas nodrošina audzēkņu sasniegumu pieaugumu un rezultātus, uzlabojas izglītības iestādes prestižs un reitings, kas savukārt veicina iespējas un potenciālu piesaistīt vairāk audzēkņu. Karjeras attīstības atbalsts Malnavas koledžā tiek nodrošināts visiem izglītojamajiem.
Karjeras attīstības atbalsta īstenošanai Malnavas koledžā ir pieejami dažādi metodiskie un informatīvie resursi: gan ieteicamā literatūra, gan palīgmateriāli (bukleti, infografikas, uzziņu materiāli u.tml.), gan audio un videomateriāli.
Efektīva karjeras attīstības atbalsta kvalitātes uzraudzība balstās uz analītisko izpēti, kas iegūta no audzēkņu aptaujām, pedagoģiskā personāla aptaujām un pašvērtējumiem, diskusijām un vecāku aptaujām. Karjeras attīstības atbalsta uzraudzībā un izvērtēšanā tiek izmantota Izglītības kvalitātes valsts dienesta izstrādātā izglītības iestāžu, eksaminācijas centru darbības un izglītības programmu īstenošanas kvalitātes vērtēšanas metodika.
Malnavas koledžā karjeras attīstības atbalstu iecerēts īstenot 4 virzienos:
Karjeras informācija: nepieciešamā informācija, kas kalpo par pamatu, lai plānotu, uzsāktu profesionālo darbību un noturētos darba tirgū. Karjeras informācija iekļauj informāciju par profesijām, prasmēm, karjeras ceļiem, izglītības iespējām, darba tirgus attīstības tendencēm un nosacījumiem, izglītības iestādēm, valsts un nevalstisko organizāciju un uzņēmumu sniegtajiem pakalpojumiem un darba iespējām;
Karjeras izglītība: plānots pasākumu, kursu un programmu nodrošinājums izglītības iestādē, lai palīdzētu izglītojamajiem attīstīt prasmes savu interešu, spēju un iespēju samērošanā, savu karjeras mērķu izvirzīšanā, karjeras vadīšanā, sniegtu zināšanas un izpratni par darba pasauli, tās saikni ar izglītību, par karjeras plānošanu un tālākizglītības iespējām, kā arī nodrošinātu efektīvu dalību darba dzīvē. Karjers izglītība pievērš uzmanību arī izglītības iestādes mācību procesā integrētiem pasākumiem, kurus nodrošina pedagogi/lektori, karjeras konsultanti un citi pieaicinātie speciālisti, sniedzot iespēju izglītojamajiem un studentiem izprast savas intereses un spējas, savu motivāciju, vērtības un tālākās izglītības un karjeras virziena izvēli;
Karjeras konsultēšana: palīdz indivīdiem noskaidrot viņu mērķus un vēlmes, izprast savu identitāti, pieņemt lēmumu un vadīt karjeru, kas var būt plānota vai neplānota, noskaidrot tuvākos nodarbinātības mērķus, izprast un atrast darbu un prasmju pilnveides iespējas un apgūt prasmes, kas ir nepieciešamas, lai saglabātu nodarbinātību (CV sastādīšana, darba intervijas prasmes), palīdz arī noteikt profesionālo piemērotību, palīdz izglītojamam risināt noteiktu problēmu vai jautājumu, karjeras konsultēšanu, galvenokārt, īstenojot individuāli;
Ekspertīze karjeras attīstības nodrošināšanā: sniedz karjeras attīstības atbalstu pašvaldībām, nevalstiskām organizācijām Malnavas koledžai aktuālās tautsaimniecības nozarēs, tā nostiprinot Malnavas koledžas nozares izglītības eksperta statusu.