Eiropas Sociālā fonda Plus projekts Nr.4.2.2.1/1/25/I/001

Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes aģentūra "Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes Malnavas Koledža piedalās projektā “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei”.

Projekta mērķis - Nodrošināt bērniem un jauniešiem iespēju apmeklēt norises STEM jomā un pilsoniskās līdzdalības jomā, kas sekmē mācību satura sasniedzamo rezultātu un mērķu sasniegšanu, lai mācību procesā dažādotu mācīšanās pieredzi, efektīvāk sasaistītu mācību teoriju ar praksi, veicinātu izpratni par minēto jomu darba tirgus prasībām, radītu interesi par šo jomu apgūšanu un sekmētu turpmāku mācīšanās izvēli minētajās jomās. 

Projekta īstenotājs ir Valsts izglītības attīstības aģentūra. Projekta īstenošanas laiks: 2025. gada 1. aprīlis – 2028. gada 31. augusts.

Vairāk par projektu šeit: https://www.viaa.gov.lv/lv/stem-un-pilsoniska-lidzdaliba/par-ESF-plus-projektu

LBTU Malnavas koledža šajā projektā iesaistās arī kā norišu īstenotāja, piedāvājot 3 aktivitātes, aicinot papildināt zināšanas STEM jomā klātienē. 

1. norise "No akumulatora līdz riteņiem: elektroauto elektriskās sistēmas un drošība.

Norises ID 2025/2/STEM/118

Norises apraksts: 

Tēma ir aktuāla un nozīmīga, jo tā palīdz skolēniem sasaistīt zināšanas par elektriskajiem slēgumiem un enerģijas izmantošanu ar mūsdienu transporta tehnoloģijām. Norise palīdzēs izprast, kā akumulatorā uzkrātā ķīmiskā enerģija tiek pārveidota elektroenerģijā un pievadīta elektromotoram, kas pārvērš to mehāniskā kustībā. Norises sākumā skolēni, skatoties īsu video par elektroauto darbību un diskutējot par jautājumu “Kā elektrība plūst auto sistēmās?”, prognozēs enerģijas ceļu no akumulatora līdz riteņiem. Uzsākot norisi, tiks aktualizēti priekšstati par virknes un paralēlo slēgumu īpašībām, sprieguma un strāvas stipruma mērīšanu. Praktiskajā darbā skolēni ar mācību stendiem veiks elektrisko slēgumu izveidi un mērījumus, ievērojot drošības prasības, kā arī digitāli analizēs enerģijas plūsmas un simulēs sistēmu kļūmes. Piedaloties norisē, skolēni nostiprinās izpratni par sakarībām starp elektrisko darbu, jaudu un enerģiju un izvērtēs elektroenerģijas nozīmi transportā un ikdienā.

  • Norises mērķauditorija: 7.- 9.klašu izglītojamie
  • Norises STEM joma: fizika (dabaszinātņu mācību joma)
  • Norisei atbilstošais temats/sasniedzamais rezultāts: 9.3. Kā mēs ikdienā izmantojam elektrību?
  • Norises ilgums (minūtes): 80
  • Norises īstenošanas vieta: izglītojamie ierodas pie norises īstenotāja LBTU Malnavas koledžas elektro un hibrīdauto laboratorijā, Muižas ielā 4, Malnavā, Ludzas novadā. 
  • Norises piemērotība bērniem ar kustību traucējumiem: 
  • Norises maksa ir 60 EUR par grupu. Nepieciešamības gadījumā samaksas nosacījumus iespējams pielāgot vai diferencēt, ņemot vērā dalībnieku skaitu, nodarbības ilgumu vai citus objektīvus apstākļus.
  • Informācija par norises īstenotāja kontaktpersonu: Agita Zelča, direktora vietniece ārējo sakaru un izglītojamo atbalsta darbā; mob. tel.: 27158686 ; e-pasts: agita.zelca@malnavaskoledza.lv
  • Papildus komentāri vai paskaidrojumi: Norises mērķu sasniegšanu atbalsta gan koledžā pieejamā Electude digitālā mācību vide, gan arī LJ Create mācību stendi. Electude nodrošina interaktīvas simulācijas, animācijas un diagnostikas uzdevumus, kas ļauj skolēniem izprast enerģijas plūsmu elektrotransportlīdzeklī no akumulatora līdz motoram drošā, virtuālā vidē. Savukārt mācību stendi sniedz iespēju šo teorētisko izpratni nostiprināt ar praktiskiem mērījumiem, kļūmju ievadi un enerģijas plūsmas vizualizāciju reālistiskos apstākļos. Abu risinājumu apvienojums nodrošina pilnu ciklu – no prognozes un simulācijas līdz praktiskai pārbaudei un izvērtējumam, padziļinot skolēnu izpratni par elektroenerģijas nozīmi transportā un ikdienā.

2.  norise "Graudaugu pazīmes un radniecība – no lauka līdz laboratorijai:

Norises ID 2025/2/STEM/117 

Norises apraksts:

Tēma ir aktuāla un nozīmīga, jo skolēni padziļina izpratni par organismu radniecību, pielāgošanos un to nozīmi cilvēka saimniecībā. Norise palīdzēs izprast, ka sugu daudzveidība un radniecība nosaka pielāgošanās iespējas, bet cilvēka selekcija un biotehnoloģijas šo procesu ietekmē. Norises sākumā skolēni diskutēs par radniecības noteikšanas nozīmi bioloģijā un lauksaimniecībā, īpaši – par graudaugu selekciju un izmantošanu pārtikā. Uzsākot norisi, tiks aktualizēts jautājums, kāpēc dažādiem graudaugiem ir līdzības un atšķirības ārējā izskatā un īpašībās. Praktiskajā daļā skolēni izmēģinājumu laukā/laboratorijā novēros un salīdzinās rudzu, kviešu, auzu un miežu pazīmes, kā arī laboratorijā sagatavos bioloģiskos zīmējumus un veidos shēmas, kurās attēlos šo sugu radniecību. Noslēgumā rezultāti tiks salīdzināti ar sistemātikas un filoģenētiskajām shēmām un diskutēts, kā radniecība un selekcija ietekmē graudaugu pielāgošanos un kvalitāti.

  • Norises mērķauditorija: 7.- 9. klašu izglītojamie
  • Norises STEM joma: bioloģija (dabaszinātņu mācību joma)
  • Norisei atbilstošais temats/sasniedzamais rezultāts: 9.1. Kā organismi ir saistīti ar vidi, kurā tie dzīvo?
  • Norises ilgums (minūtes): 120
  • Norises īstenošanas vieta: izglītojamie ierodas pie norises īstenotāja Kļavu ielā 17, Malnavā, Malnavas pag., Ludzas nov., LV-5750
  • Norises piemērotība bērniem ar kustību traucējumiem: 
  • Norises maksa ir 50 EUR par grupu, neatkarīgi no skolēnu skaita. Summa paredzēta materiālu, laboratorijas resursu un izmēģinājumu lauku izmantošanas nodrošināšanai. Visi nepieciešamie paraugi, iekārtas un aprīkojums tiek sagatavots LBTU Malnavas koledžā, tādējādi skolēniem ir iespēja iepazīt reālu pētniecības vidi un praktiski darboties gan laukā, gan laboratorijā.
  • Informācija par norises īstenotāja kontaktpersonu: Agita Zelča, direktora vietniece ārējo sakaru un izglītojamo atbalsta darbā; mob.tel.: +37127158686; e-pasts:agita.zelca@malnavaskoledza.lv
  • Papildus komentāri vai paskaidrojumi: Malnavas koledža ir viena no valsts mēroga pētniecības vietām, kur tiek veikta augu šķirņu saimniecisko īpašību novērtēšana (SĪN). Pētījumu mērķis ir noteikt graudaugu un citu kultūraugu ražības, bioloģisko īpatnību, produkcijas kvalitātes, ķīmisko un tehnoloģisko īpašību atšķirības no standartšķirnēm, kā arī šķirņu izturību pret slimībām un kaitēkļiem un piemērotību audzēšanai Latvijas agroklimatiskajos apstākļos. Norises laikā skolēni iepazīsies ar šādu pētījumu metodiku, praktiski darbosies izmēģinājumu laukos (veģetācijas periodā) un laboratorijā, analizējot graudaugu pazīmes un kvalitātes rādītājus. Tas ļauj sasaistīt mācību saturu ar reāliem zinātniskās pētniecības procesiem un parāda, kā radniecības un morfoloģiskie novērojumi tiek izmantoti selekcijā un šķirņu novērtēšanā.

3.  norise: "Kas aug no graudiņa?

Norises ID 2025/2/STEM/115

Norises apraksts:

Tēma “Kas aug no graudiņa?” ir aktuāla un nozīmīga, jo paplašina bērnu iepriekš iegūtās zināšanas par augiem un to dzīves ciklu, ļaujot padziļināti izprast dabas procesus. Norise palīdzēs saprast, ka katrs augs sākas no maza graudiņa un tam vajadzīgi noteikti apstākļi – augsne, ūdens un saules gaisma. Norises sākumā bērni klausās stāstu par graudiņa ceļu līdz maizei, aplūko un salīdzina rudzu, kviešu un miežu graudus ar īstiem paraugiem un attēliem. Uzsākot norisi, tiek aktualizētas bērnu zināšanas par augiem un pārtiku, kas rodas no graudiem. Praktiskajā daļā katrs bērns izvēlas graudu un iestāda to podiņā ar augsni, ko ņem līdzi uz grupu turpmākai novērošanai. Bērni eksperimentāli salīdzina sausu un mitru augsni, pārrunājot ūdens, saules un zemes nozīmi auga augšanā. Noslēgumā bērni uzzīmē vienu lietu, kas palīdz augam augt, un izmanto emociju kartītes refleksijai. Skolotājs sarunā ar bērniem pārrunā, kā viņi rūpēsies par savu graudiņu, tā veidojot atbildīgu un saudzīgu attieksmi pret dzīvo dabu. Piedaloties norisē, bērni apgūst praktisku darbošanos, novērošanu, salīdzināšanu un izpratni par organismu – augu – dzīves procesiem.

  • Norises mērķauditorija: pirmsskolas izglītojamie
  • Norises STEM joma: dabaszinātņu mācību joma, satura vienība - organismi
  • Norisei atbilstošais temats/sasniedzamais rezultāts: Novērojot, salīdzinot un eksperimentējot izzina tuvākajā apkārtnē raksturīgo dzīvo organismu – augu, dzīvnieku un sēņu – pazīmes.
  • Norises ilgums (minūtes): 40
  • Norises īstenošanas vieta: izglītojamie ierodas pie norises īstenotāja Kļavu ielā 17, Malnavā, Malnavas pag., Ludzas nov., LV-5750
  • Norises piemērotība bērniem ar kustību traucējumiem: 
  • Samaksa par norisi: bezmaksas norise
  • Informācija par norises īstenotāja kontaktpersonu: Agita Zelča, direktora vietniece ārējo sakaru un izglītojamo atbalsta darbā; mob.tel.: 27158686; e-pasts: agita.zelca@malnavaskoledza.lv
  • Papildus komentāri vai paskaidrojumi: Norise notiks koledžas augkopības laboratorijā, kur bērni varēs apskatīt graudaugus no izmēģinājumu lauciņiem. Tas sekmēs bērnu pētniecisko interesi, radīs izpratni par graudaugu daudzveidību un to nozīmi cilvēka ikdienā.